Viktnedgång startar med kosten!

Godmorgon!

Har ni kommit igång med er träning för det nya året? Har ni satt några mål eller har ni kanske ett nyårslöfte att hålla?

Mitt träningsår har dragit igång och jag är väldigt nöjd med starten. Jag kör minst 2 gympass/ vecka (oftast 3) och gärna 2 pulshöjande pass/vecka. GRIT är min favorit -det är högintensiv träning. Sjukt jobbigt och hela kroppen får jobba, dessutom ger det snabbt resultat för den som vill trimma kroppen lite.

Har ni inte testat det så rekommenderar jag det verkligen! Kolla om det finns på ditt gym.

En annan favorit är mina tidiga morgonpromenader som jag gör på helgerna, underbar start på dagen!! Jag brukar variera dom, beroende på hur pigg jag känner mig. Intervaller, löpning eller bara raskt tempo.

Vilken träning är din favorit? (Du har väl läst förra veckans blogginlägg, där jag tipsade om det “hetaste” inom träning under 2016!)

Är ditt mål för året också att få en bättre kosthållning? Dra ner på det söta? Många har några onödiga kilon som dom vill få bort. Då är kosten det absolut primära! Det är där viktnedgången startar. Vi brukar säga att maten är ca 70% och träningen 30%, då förstår ni att det kan hända grejer om man har koll på kosten!

Sunt fat_335

Så vad ska man tänka på?

Kcal-underskott är nyckeln till viktnedgång! -Alltså stoppa inte i dig mer energi än vad du gör av med. Enkelt det låter va?

Så egentligen kan man äta vad som helst bara man inte överskrider sitt dagliga behov..? Nja.. det är stor skillnad på mat och mat! Det är inte bara viktigt att maten du äter mättar dig utan den ska HÅLLA DIG MÄTT! För mycket snabba kolhydrater mättar magen snabbt men går lika snabbt över i hunger igen.

Så den som vill förbättra sin kost kan med små enkla förändringar göra stora vinster. Byt ut polarkakan mot osötat rågbröd tex. Lägg till ett extra ägg på frukosten och minska på antalet mackor. Eller starta dagen med havregrynsgröt med lite kanel på och ett ägg. Det ger en god mättnadskänsla och mycket energi.

Välj alltid fullkornsprodukter istället för vitt ris/ vanliga pastan.

Mitt tips är att satsa på att göra frukosten så bra som möjligt! En bra Start kan motivera dig hela dagen. Man vill ju inte sabba en dag som börjat så bra!?

En annan viktig sak är att få i sig ordentligt med Protein! Det är det energigivande ämne som mättar BÄST! Dessutom är det musklernas byggstenar och muskelsparande. Så vid hård träning är det ännu viktigare att du får i dig tillräckligt med protein!

Jag vet, det är en djungel det här. Det är därför sånna som jag och min kollega Julia finns här 🙂 Vi hjälper er att planera kosten! Självdisciplinen kan vi inte hjälpa er med dock. Men vi pushar, motiverar och ger dig de rätta verktygen -sen är resten ditt jobb!

Idag är det onsdag och då kör jag dubbla träningspass! Jag ska först gå på CORE 30 och sen GRIT Strength 30.

-Men först jobb, idag är jag på plats på Gympro!  Välkomna in om ni är i närheten 🙂

Älskar onsdagarna!

Det är ju lillördag och allt! Hoppas ni får en toppendag 🙂

lillördag

Utmana er själva!

Kram Ida

 

Leave a Reply