Vatten vatten vatten!

En sak som jag (och många andra) skulle behöva bli bättre på, är att dricka vatten! Vatten är ju livsviktigt för oss, speciellt nu när det är så varmt ute och solen ligger på. Vätskebehovet ökar såklart också vid träning eller annan ansträngning. Behovet varierar från person till person, men alla mår bra av att dricka minst 1 liter vatten om dagen (utöver vattnet vi får i oss via maten). För mycket vatten kan dock vara skadligt, så överdriv inte konsumtionen. Kroppen är bra på att själv reglera och säga till när vi behöver dricka genom att signalera törst, dessa signaler kan dock vara svagare hos vissa eller missförstås som något annat, sötsug till exempel.

Om du som jag har svårt att få i dig vatten så kan dessa tips hjälpa:
– Gör iordning en tillbringare med vatten, citron, gurka och kanske några myntablad och förvara i kylen = mycket roligare än ljummet kranvatten!
– Drick en kopp varmt vatten med citron direkt på morgonen. Många tycker att just kallt vatten kan vara svårt att dricka, byt då ut det mot varmt.
– Ha alltid en vattenflaska med dig och sätt upp små mål under dagen, till exempel “innan lunch ska jag ha druckit upp hela flaskan”
– Lär dig kroppens signaler. Håll koll på urinen (hur ser färgen ut), känn efter om du är trött eller har lite huvudvärk, är du sötsugen? Det kan vara tecken på att du behöver dricka mer.
– Ät mat med ett högt vatteninnehåll, till exempel gurka och vattenmelon.

Leave a Reply