Varför går man upp i vikt?

Vad är det som får oss att gå upp i vikt?

Alla människor behöver mat för att kunna leva och må bra.
Maten ger oss energi  som mäts i kalorier.

Varför går man upp i vikt?
Svaret är enkelt – Därför att man äter mer kalorier än vad man förbrukar.

Det finns inga genvägar för att bli av med de oönskade kg.

Det finns alltså ingen magisk diet eller quick fix som fungerar för långsiktiga resultat.
Det enda som gäller är att skapa vanor där man äter mindre energi än vad man gör av med.
Små justeringar i vanor och tänkande är allt som behövs. Och tålamod förstås.

Tips för lyckat resultat:

  • Ät frukost
    Startar man dagen med frukost håller man blodsockret i schack, dessutom är det lättare att stå emot frestelser.
  • Ät lagom
    Oavsett om det är en tugga kvar, eller tio är lagom mätt som gäller. Alla extrakalorier vi sätter i oss leder till övervikt.
  • Skippa läsken
    Drycker är fulla med dolda kalorier. Något som på sikt kan påverka vikten. Alkohol, läsk och kaffe latte är riktiga kaloribomber. En burk läsk ger till exempel lika mycket kalorier som två äpplen, trots att den inte mättar alls.
  • Slarva inte med det gröna
    Grönsaker mättar bra utan att ge så många kalorier. Tallriksmodellen är ett enkelt sätt att ha koll på vad man får i sig. Fyll alltid halva tallriken med grönsaker, en fjärdedel med protein (kött, fisk, bönor) och sista fjärdedelen med kolhydrater (ris, bulgur, potatis).
  • Skriv dagbok
    En mat-dagbok kan hjälpa dig att kartlägga ditt beteende och komma fram till vad ätandet betyder för dig, vad det har för mening.
  • Tänk långsiktigt
    Många går ut för hårt i början. ”Nu ska jag bara äta nyttigt och träna”.
    Var mer generös mot dig själv. Unna dig det du tycker om en dag i veckan men fortsätt genast med dina nya sunda vanor. Det är inte det du gör en gång som gör skillnad utan det du gör varje dag.
  • Rör på dig
    Bränner du bara 250 kalorier extra varje dag går du faktiskt ner minst ett kilo extra i månaden. Förutsatt att du äter sund mat regelbundet och även motionerar regelbundet. Tänk på att vara aktiv i allt du gör. Mer rörelse betyder högre förbränning. Det kan vara så enkelt som att alltid ta trapporna hemma eller på jobbet i stället för hissen.
  • Ta ansvar
    Skyll inte ifrån dig per automatik eller hitta på ursäkter.
    Att bara slå ifrån sig är inte en bra väg framåt.

Kontakta oss gärna för en konsultation. Vi kan hjälpa dig att nå din dröm!!

 

Leave a Reply