Varför du alltid ska äta dina grönsaker FÖRST!

Jag rekommenderar alltid mina klienter att börja alla sina måltider med en stor sallad. Salladen ska helst bestå av grövre grönsaker så som broccoli, selleri, grönkål,rödkål, morötter osv- isbergssallad, en tomat och några centimeter räknar jag inte som sallad. Och majs och ärtor är inte sallad- de är väldigt rika på socker. 

De grönsaker som har starka färger, så som knallgrön spenat, orangea morötter, röd paprika eller lila kål innehåller mycket vitaminer och olika typer av antioxidanter– det är därför vi ska variera våra grönsaker och inte bara fastna vid ex broccoli eller morötter!

Så varför rekommenderar jag att du ska börja dina måltider med en tallrik sallad? 

  1. Genom att börja med grönsakerna motar du den värsta hungern och hinner känna efter hur hungrig du verkligen du är, innan du hinner sluka biffen och potatisen och hamna i matkoma för att du har ätit för mycket
  2. Du håller lodsockret stabilare då grönsakerna innehåller fibrer som sväller i magen och ger kroppen något att jobba med- vilket ger en långsammare blodsockerökning!
  3. Många säger att de inte “orkar äta alla grönsaker”, men ofta orkar de äta en mars eller snickers mellan målen. Börja med grönsakerna så de blir uppätna!
  4. En hel tallrik överfull med grönsaker innehåller max 2-300 kcal- dvs du kan inte översta grönsaker, så är du extremt hungrig, börja hugga in på grönsakerna och ät dig “nöjd” på dem, och sedan kan du äta resten, så slipper du go bananas och överäta mat som innehåller mycket energi!
  5. Dessutom innehåller grönsaker mycket enzymer vilket hjälper till att bryta ner maten du äter, så börja med salladen så gör du magen en tjänst!

 

Dock säger många att de blir uppblåsta av mycket kål, bönor osv- och ja- det är en omställningsperiod om man inte är van! Men börja med att trappa upp, och sedan bör du tillaga kålen för att göra den mer lättsmält. Ge det 1-2 veckor så kommer kroppen att vänja sig!

 

Leave a Reply