Varför behövs vardagsmotion?

Det kan vara lätt att glömma bort den där dagliga aktiviteten mellan kontorsjobbet och träningspasset på 60 min. Men även vardagsmotionen är oerhört viktig för vårt välmående. Idag är det vanligt att vi kombinerar kortvarig aktivitet med långvarigt stillasittande. Det är då vi avbryter stillasittandet som vi får de största hälsofördelarna, bara genom att stå istället för att sitta så fördubblar vi energiomsättningen. Hälsofördelarna med en aktiv livsstil är många: förbättrad kondition, ökad ämnesomsättning, minskad risk för övervikt, stärkt immunförsvar och hjärta samt minskad stress och psykisk ohälsa. Studier har visat att kortare bensträckare (ca 1 min) under långa perioder av stillasittande har positiva effekter för hälsan.

Nu under sommaren kan det vara svårt att hitta motivationen till den högintensiva träningen, gymmet kanske inte känns lika lockande som stranden. Då blir vardagsmotionen ännu viktigare för att vi inte ska försämra vår hälsa. Det kan också vara lättare att få till vardagsmotionen under sommaren eftersom vi är mer aktiva och spenderar mer tid utomhus. Många gånger tänker vi inte ens på att vi är aktiva när vi ägnar oss åt vardagsmotion.

Här kommer några tips på aktiviteter som du kan ägna dig åt under semestern:
Trädgårdsarbete (gräsklippning!)
Promenera
Cykla
Paddla kanot
Spela golf
Plocka svamp och bär i skogen
Simning
Spela volleyboll
Utomhusyoga
Klättring

Leave a Reply