Varför är vitaminer viktiga för oss?

Vitaminer är ett organiskt ämnen som är livsnödvändigt för alla levande organismer.

Man skiljer på fettlösliga och vattenlösliga vitaminer.
Fettlösliga vitaminer A, D, E och K binder sig till fett och tas upp i blodet via tarmen (lagras i levern som reservlager om det skulle uppstå vitaminbrist).

Vitamin C och B hör till de vattenlösliga vitaminerna som lämnar kroppen genom urinen*. Dessa vitaminer lagras alltså sämre och måste tillföras kontinuerligt. (*Undantaget är B12 som kan lagras i levern i mer än fyra år).

  • A-vitamin
    Behövs för att vårt öga ska fungera som det ska.
    Det skapar även ett hormon som är involverat i den skydds väv som täcker hud och slemhinnor.
    A-vitamin finns i lever, äggula, matfett, mjölkprodukter. Karotenoider i rotfrukter, grönsaker och frukt kan omvandlas till vitamin A i kroppen.
  • D-vitamin
    Utgör basen för ett hormon som reglerar kalkbalansen i kroppen och är således mycket viktigt för skelettet.
    D-vitamin kan produceras av kroppen, om det får lite hjälp av solen. D-vitaminer finns också i fisk, lever, äggulor och mjölkprodukter.
    Kroppen kan även bilda eget D-vitamin när vi är ute i solen under sommarhalvåret.
  • E-vitamin
    Fungerar som en antioxidant och finns främst i oljor av olika slag.
    E-vitaminet är viktigt för syreupptagningen i kroppen.
    E-vitamin finns i solrosfrön, mandlar, vetegroddar, solrosolja, rapsolja, matfett, ägg, fullkornsprodukter, gröna bladgrönsaker och avokado. Nötter och oljor innehåller stora mängder e-vitaminer.
  • K-vitamin
    Är ett mycket viktigt ämne för att få blodet att koagulera. .
    K-vitamin finns i kål, gröna bladgrönsaker och vissa oljor är mycket bra källor för vitamin K1 (fyllokinon).
    Kött, lever, äggula och mejeriprodukter innehåller högre halter av vitamin K2 (menakinoner).
    Vitamin K2 bildas av bakterier i mag-tarmkanalen hos djur, men kan även finnas i högre halter i fermenterade livsmedel och alger.
  • B-vitamin
    Vitamin B12 behövs för att kroppen ska kunna tillverka röda blodkroppar, för cellernas ämnesomsättning och för att musklerna ska kunna få snabb energi. Vitaminet hjälper även signalämnena i hjärnan att ”prata” med varandra och är nödvändigt för tillverkningen av DNA, den genetiska kod som i sin tur programmerar alla nybildade celler.
    B12-vitamin finns i animaliska livsmedel främst lever, kött, fisk, äggula, mjölk och ost.
    Vitamin B6 behövs för att nervsystemet ska fungera normalt och för att kroppen ska kunna bilda och bryta ner aminosyror. Vitamin B6 behövs också när en del aminosyror omvandlas till aminer, bland annat serotonin och dopamin som fungerar som signalämnen i hjärnan.
    B6-vitamin finns i kött, fågel, fisk, fullkornsprodukter, potatis, frukt och bär.
    Både vitamin B1 (tiamin), B2 (riboflavin) och niacin deltar i kroppens nedbrytning av kolhydrater och fett till energi. Specifikt för vitamin B1 är att det behövs för att bilda en av byggstenarna i cellernas DNA.
    B1-vitamin/Tiamin finns i fläskkött, inälvsmat, bönor, ärtor, sparris, vetegroddar, spannmål och jäst.>
    B2-vitamin/ Riboflavin hittar vi i mjölk, fil, yoghurt, lever, kött, ägg, ost, ärtor, bönor och fågel.
  • C-vitamin
    Vitamin C fungerar som antioxidant och behövs bland annat för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Det underlättar även upptaget av järn från maten
    C-vitamin finns i frukt, bär och grönsaker. Extra rika på C-vitamin är citrusfrukter, kiwi, svarta vinbär, jordgubbar, blomkål, vitkål, broccoli, paprika, gröna bladgrönsaker. Potatis bidrar också med C-vitamin.

När man kokar maten kan nyttiga ämnen gå förlorade. Vattenlösliga vitaminer i grönsaker kan gå över i vattnet om man kokar de onödigt länge och i allt för mycket vatten.

Vad bör man tänka på vid matlagning för att behålla så mycket som möjligt av näringen?

  • Använd så lite vatten som möjligt vid kokning.
  • Koka på kortast möjliga tid.
  • Använd lite fett, fettlösliga vitaminer kan bara tas upp i kroppen om det finns lite fett.
  • Tillsätt citrus, flera grönsaker innehåller mycket järn men i en form som kan vara svår för kroppen att ta upp. Om man tillsätter c-vitamin blir det då lättare för kroppen att ta upp näringen.

Vill du veta mer om kost, balans & fettförbränning? Passa på och boka dig redan idag till vår föreläsning.

Leave a Reply