Varför ägg är din bästa vän

Påskveckan är här och det är en högtid (som alla andra) som består av mat, godis och åter igen- godis. Är du den som låter skålen/ påsen stå framme och går och plockar, även fast du egentligen inte är jättesugen? Tänk att EN dumle innehåller ca 50 kcal- två små dumle innehåller alltså MER än ett stort ägg!

Ett ägg innehåller dock ca
77 kalorier, 7g protein, 5,5g fett och 0,2 g kolhydrater

Dessutom innehåller ägget även (förutsatt att du äter gulan- ÄT GULAN): Vitamin E, D-vitamin, B12, fosfor, zink, selen, folat och omega 3!

Studier visar även att de som startade sin dag med 2 ägg åt mindre under resten av dagen- vilket betyder att det är ett grymt bra livsmedel vid viktnedgång!

Så äter du 1-2 ägg per dag bör du äta hela ägget då fettet i gulan bidrar till mättnad som gör att du kommer äta mindre under dagen och hålla dig nöjd längre. Dessutom håller du ett stabilt blodsocker vilket gör att du kommer undvika “akuta sug”. Sen kan du göra en omelett med 1-2 ägg och tillsätta mer äggvita för en proteinrik men kalorisnål, mättande måltid!

Så väljer du att starta dagen med ägg, eller äter en matig omelett till lunch kanske det blir enklare att avstå godispåsen i påsk?

En ytterligare anledning till att äta ägg varje dag är att det är billigt och går att variera i oändlighet! 
– Du kan koka dem, pochera dem eller steka dem
– Du kan även göra omeletter eller ägg-wrap- brödet som finns på vår instagram
– Du kan även göra matiga muffins som du kan ha som mellanmål/matlåda (blanda ägg, potatis, kyckling, broccoli, lite vatten och baka i muffinsformar)

Bara fantasin sätter gränser!

 

 

 

Leave a Reply