VÅGA ÄT MAT

Är du en sån som vill hålla igen lite på portionerna, men inte är helt nöjd efter maten så du vill ha något mer, och äter en knäckemacka, eller kanske en proteinbar? Du gör dig själv en björntjänst. Tro mig.

Bilden till höger innehåller 200g tillagad kyckling, 1 tomat och 100g gröna bönor- vilket ger ca 210 kalorier och 35g protein
Bilden till vänster innehåller 210 kalorier och 17g protein, och dessutom en hel del annat spännande i form av tillsatser

Vilken tror du mättar bäst? 

Bilden till höger innehåller ca 1520 kalorier och 150g protein
Bilden till höger innehåller ca 1520 kalorier och 48g protein
Vilken tror du mättar bäst? 

 

Vi lurar ofta oss själva genom att se till volymen mat, men vi behöver tänka om och se till råvaran, vad är det vi faktiskt stoppar i oss? Väljer du hela, oprocessade, råvaror kommer du att kunna äta stora mängder mat, hålla dig mätt och nöjd och få grymma resultat. Kanske bör du byta ostmackan till frukost mot något som kommer att göra dig mer belåten och tillåta dig att äta en större volym, och samtidigt ge bidra med mer näring och energi? Och kanske bör du faktiskt ta en portion kyckling och grönsaker till, och skippa den där lilla chokladbiten efter maten, för att på så sätt nå dina mål utan att behöva känna någon hunger? och samtidigt få i dig otroligt mycket mer näring, vitaminer och mineraler som kommer göra din kropp gott!

Leave a Reply