Vad krävs för att man skall bygga muskler och bli starkare?

  1. Styrketräning. Man brukar säga att man skall träna muskeln till failure. Detta innebär att man gör övningen tills du faktiskt inte längre kan göra en repetition till.
  2. Se till att träna muskelgruppen du vill ska bli större och starkare minst 2 gånger i veckan.
  3. Ät! Det går att bygga muskler på ett kaloriunderskott men det är betydligt svårare. Vill du bygga muskler kan du inte vara rädd för att äta! Sikta på en ökning mellan 250-500kcal/dag.
  4. Välj flerledsövningar, så som exempelvis marklyft, bänkpress och knäböj. Då involveras fler muskler och du kan lyfta betydligt tyngre.
  5. Lyft tungt! Det påverkar din hormonproduktion positivt och detta hjälper kroppen att bygga på sig muskler.
  6. Se till att få i dig mellan 20-40g protein vid varje måltid (inklusive frukosten som många annars slarvar med proteinintaget!) Det håller proteinsyntesen (uppbyggnadsfasen) uppe över dagen vilket är önskvärt för muskelbygge.

Vill du ha hjälp med att komma igång med träningen? Boka in en kostnadsfri konsultation hos oss på Gympro!

Lämna ett svar

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor så samtycker du till detta.

Stäng