Tjejer! Rädslan för muskler är obefogad!

Många kvinnor har en liten rädsla för styrketräning, en oro att de ska få för mycket muskler. Men denna oro är Helt obefogad! Så nu kommer jag slå hål på några vanliga myter..

Ganska passande eftersom det Igår var den Internationella kvinnodagen. Dagens blogginlägg riktar sig till just -Kvinnor/tjejer.

gotothegym

En vanlig rädsla är att ”JAG KOMMER SE UT SOM EN BODYBUILDER”

Fråga en bodybuilder om resan dit var lätt!! Det krävs EXTREMT mycket träning för att bygga en sån kropp. Dessutom har kvinnor inte den hormonella förutsättningen som män har då vi producerar för lite manligt hormon (testosteron) -Så jobba på!

”JAG KAN INTE TRÄNA SOM KILLAR GÖR”

JO!! Vill du bli starkare och öka förbränningen så ska du träna precis så, ”som män”. Kvinnor bör träna hårt med grundläggande basövningar -som knäböj, marklyft, chins, dips, bänkpress, rodd. Och Tungt!

Undantag finns så klart! Tex under en graviditet eller strax efter förlossning, då träningen måste anpassas utefter det.

”DET ÄR BÄST ATT ANVÄNDA MASKINER”

Det här är delvis sant. -När du är nybörjare så ja! Det är svårt att göra fel i en maskin eftersom det bara går att göra på ett sätt. Därför kan det vara bra att börja där för att bana in rörelsen och lära känna kroppen och musklerna.

När man har blivit en mera van motionär så är det en klar fördel att använda sig av fria vikter eftersom det då krävs mer kroppskontroll och bålaktivitet. Fria vikter ställer alltså mer krav på balans och stabilitet och kommer att göra träningen mer effektiv.

”JAG VILL INTE BLI STEL OCH TUNG”

Vi blir inte stela och tunga av styrketräning! Det kan dock kännas så dagen efter -anledningen är att kroppen återhämtar sig! Det kallas träningsvärk och det går över 😉

Träna allsidigt så undviker du att känna dig stel, alltså inkludera både styrka och kondition i din träning!

”NÄR JAG SLUTAR TRÄNA BLIR MUSKLERNA TILL FETT”

Nix! Det är också falskt. Det är faktiskt helt omöjligt! Däremot kommer kroppen så klart att förändras. När musklerna inte får jobba som innan så blir de mindre och fettförbränningen avtar.

Är det så att styrketräningen inte ersätts av annan träning så får de flesta mer fett på kroppen, detta är ett resultat av lägre aktivitetsnivå. Men det är då ”nytt fett” och alltså inte muskler som blivit fett.

Så en aktiv livsstil – oavsett träningsform, är det bästa sättet för en stark och sund kropp!

 

Våga ta i!

Det finns alltså ingen anledning för oss kvinnor att undvika gymmet. Det finns bara fördelar -som platt mage och snygg rumpa! Det är DÄR vi kan forma kroppen.

Så in i gymmet och kör hårt och öka motståndet i takt med att dina muskler utvecklas. Det är DÅ du får effekt av din träning. Det ska var tungt och de sista repetitionerna ska vara riktigt tuffa annars har du kört för med för lätt vikt!

100697741638664732_5RkgJ5xf_c(1)_thumb_500x762

Är gymträning helt nytt för dig? Då är det Viktigt att du får hjälp i början så du får in rätt teknik och att du får ett bra upplägg med övningar för de olika muskelgrupperna. Att ta hjälp av en Personlig tränare kan vara en bra start!

Det finns bara en sak man ska undvika om man är rädd för att bli för stor och pumpad -Doping! 🙂

Leave a Reply