Tittar närmare på – järn

Jag tänkte skriva lite om järn! Det är livsviktigt att vi får i oss järn eftersom det har som huvuduppgift att transportera syre i kroppen. De flesta får i sig tillräckligt med järn via kosten, men för vissa grupper kan det krävas tillskott för att komma upp i rätt nivåer. Detta gäller främst för fertila kvinnor som menstruerar samt gravida och ammande. Även personer som utesluter vissa livsmedelsgrupper ur sin kost kan riskera att få i sig för lite järn, exempelvis veganer eller glutenintoleranta. En bra sak är att kroppen tar upp mer järn vid brist än när depåerna är fulla. Kroppen har alltså mekanismer för att själv reglera vårt näringsintag!

Järn finns främst i animaliska produkter, men även i spannmålsprodukter (bröd, havregryn), bönor, kål och spenat. Det finns även ämnen som ökar samt hämmar upptaget av järn. Så om man vill boosta sitt järnupptag så kan man tänka på att äta C-vitamin i samband med ex kött, bönor eller fisk. Du kan exempelvis pressa citron över salladen eller äta en frukt direkt efter måltiden. De livsmedel som hämmar upptaget är mjölk, kaffe, te och choklad bland annat. Det kan alltså vara bra att dricka något annat än mjölk till maten samt att vänta lite med att dricka kaffe efter en järnrik måltid. Det finns även ett ämne i spannmålsprodukter som hämmar upptaget, vilket gör att det järn som finns i till exempel bröd inte tas upp lika lätt. Ett sätt att lösa det på är att äta surdegsbröd där du lättare kan tillgodose dig järnet!

Leave a Reply