Tips på bra mellanmål

Jag fick en förfrågan om att tipsa om bra mellanmål, så det är vad jag tänkte göra! Det kan ju lätt bli ganska enformigt, en frukt eller en proteinbar men det finns ju massor av alternativ när det kommer till bra mellanmål!

Keso med mango, kanel och kardemumma
Ett mellanmål fullt med protein och med lite fett. Mango, kanel och kardemumma är dessutom en drömkombination!

Banan med jordnötssmör
Skiva upp bananen i ganska tjocka skivor, bred på jordnötssmör på en bananskiva och lägg på en skiva till. Supergott och fullt med energi.

Kvarg med äppelkompott
Riv eller skär äpple i mindre bitar, stek i kokosolja i några minuter. Krydda med kanel och ta av när det doftar äppelpaj. Servera med naturell kvarg.

Gröna sojabönor med citron och flingsalt
Lägg sojabönor i en skål, pressa över citronsaft och krydda med en nypa flingsalt. Världens bästa snacks!

Avokado med keso
Dela avokadon i två delar och lägg keso i gropen där kärnan suttit. Toppa eventuellt med lite örtsalt. Mättande och fullt av nyttigheter.

Chiapudding med bär
Blanda yoghurt eller mjölk med chiafrön och bär, ju mer chiafrön du använder desto fastare konsistens. Låt stå i kylen någon timme (helst över natten), ta fram, rör om igen och ät!

Grapefrukt
Skär upp grapefrukten i bitar istället för att dela den på mitten och äta med sked. Jag lovar att det blir lättare att äta. En riktig vitaminkick!

Äggröra med spenat
Knäck i ägg i en kastrull och blanda samtidigt i färsk eller fryst spenat. Rör om tills äggen har en ganska fast konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Leave a Reply