SÖMNEN PÅVERKAR


”Sömn
 är ett medvetandetillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och ger inte något svar för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög. Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.”

Sömn och träning  

Vi vet att kosten är viktigt för vår träning men vi glömmer oftast hur viktigt det är med en god natt sömn.
När vi sover återhämtas kroppen, bygger upp och reparerar våra muskler. Kroppen är aktiv även när vi sover men behöver inte koncentrera sig på våra rörelser, inte heller behöver den utföra fysiska och psykiska uppgifter.
Sömnen behövs även för att syresätta kroppen, ta hand om alla slaggprodukter. Kort och gott för att ladda batterierna inför nästa träningnspass.

Sömnbrist påverkar träningsresultatet 

Sömnbrist försämrar kroppen och prestationen på flera olika sätt:

  • Minskar energi och livsglädje
  • Humöret sviktar, man blir lättirriterad
  • Hyn försämras. Hyn behöver tid för att reparera skadade celler. Vid sömnbrist kan en hormonell obalans skapas i kroppen vilket kan leda till akneutbrott
  • Viktuppgång. Leptin (mättnadshormon) minskar vilket gör det lättare för dig att överäta samt ämnesomsättningen minskas
  • Immunförsvaret försvagas. För lite sömn försvagar immunförsvaret vilket gör att du lättare blir sjuk, kroppen får svårare att stå emot infektioner
  • Ökad risk för stress, depression, ångest samt utbrändhet
  • Minskad uthållighet koncentration
  • Muskeltillväxt försämras, testosteronhalterna sänks
  • Maxpulsen sjunker
  • Prestationsförmågan försämras
  • Ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom

Tips för en god natt sömn

  • Sov i ett så mörkt rum som möjligt.
    Vår kropp att producerar mer melatonin (sömnhormon) när det är mörkt. Desto mer melatonin desto tröttare hjärna.
  • Magnesium tillskott innan läggdags hjälper våra muskler att slappna av. Perfekt för dig som somnar lätt men gärna vaknar ett par gånger under natten.
  • Sov med öppet fönster. När kroppen går in i naturligt ”sömnläge” sjunker kroppstemperaturen och att vi behöver ha det lite svalare i rummet.
  • Glöm datorer och mobiler. Elektronik kan skapa störningar i rummet, Facebook, Instagram brukar inte hjälpa särskilt mycket när vi ska försöka sova.

[wdi_feed id=”1″]

 

Leave a Reply