Saker som är bra att ha hemma

Ett viktigt steg i att lyckas hålla en bra kosthållning är att ha bra förutsättningar. För att få bra förutsättningar är det viktigt att vara förberedd i de där situationerna då man är trött, stressad eller saknar inspiration. Ett bra tips är därför att se till att kyl, frys och skafferi alltid är fyllda med livsmedel som går att laga god och hälsosam mat av. Tänk ut några “go-to” rätter som du alltid kan ta till då du inte har en aning om vad du ska laga, fokusera sedan på att ha de ingredienserna hemma. På så sätt hamnar man inte i situationen där man går och handlar hungrig (och gör fel val), beställer hem en pizza eller äter mackor till middag.

Gör en inventering av vad som finns i ditt kök, rensa bort sådant som du inte ska äta och skriv en lista på vad du behöver införskaffa. Ett städat och välsorterat kök gör det också roligare att laga mat!

Här är en lista på vad som är bra att ha hemma:
Matgryn (quinoa, bulgur, matvete, ris): passar som grund i sallader eller som tillbehör till en gryta.
Konserver/tetrapack (bönor, krossade tomater, kokosmjölk): passar i grytor och soppor.
Kryddor: torkade, färska eller frysta spelar ingen roll!
Frysta bär: toppa yoghurten eller gröten med dem eller gör en smoothie.
Havregryn: gröt är verkligen en räddare i nöden!
Ägg: kan användas till det mesta, håller även länge i kylen.
Fetaost: perfekt som smakförhöjare till de flesta rätter och ett bra proteintillskott!
Nötter: bra som mellanmål eller som topping.
Olivolja: använd oljan vid stekning eller ringla den över salladen. Innehåller bra fetter!
Rotfrukter (morot, potatis, rödbeta, kålrot): håller i evigheter, kan användas i grytor eller rostas i ugnen och ätas som tillbehör till det mesta.

Leave a Reply