Så överlever du påskens alla frestelser

Påsken är här med allt vad det innebär. Släktmiddagar, bufféer, god mat, godis i hutlösa mängder och en hel del dricka… Men hur tar du dig igenom den på bästa sätt om du vill hålla en sund kost och inte spåra ur?

 

Maten

Inled varje måltid med en runda av “det nyttiga” på buffén, dvs salladerna (utan dressingar), ägg, fisk, sill i klara såser, rotfrukter, frukt, kalkon, kyckling osv och BÖRJA med att äta upp salladen. Nästa runda kan du smaka på det som du tycker ser godast ut, välj ut dina favoriter och njut av dem. Då har du skapat en bra mättnad med bra mat och kan toppa med det där lilla extra!

Fyll upp kylen och snacks-bordet med BRA snacks, som frukt som du skurit upp i plockvänliga bitar.

Fokusera på de goda primörerna och grönsakerna som kommer med påsken och utgå från dem! Sätt sparrisen, rädisorna, rödbetorna, potatisen och alla de andra goda grönsakerna som kommer med våren i fokus och gör stora sallader med dem!

ÄT! Frukost, lunch, middag. Hoppa inte över mål eller håll igen för det kommer bara leda till sug och att du spårar ur vid buffén eller inte kan sluta äta av godiset. Fokusera på de bra proteinkällorna och ös på med sallad till alla mål. Let’s face it. Det finns ALLTID hälsosamma alternativ, om man bara vill!

 

Godiset

LÅT INTE SKÅLEN/PÅSEN STÅ FRAMME!- du vet själv hur man lätt går och släntrianplockar ur skålen utan att ens tänka! Ta fram påsen efter maten, när du är mätt, och äta någon bit som är din favorit

Ät inte godis mellan måltiderna, ät det direkt efter! Dels för att slippa att blodsockret skjuter i höjden och dels för att du inte ska vara hungrig när du sätter tänderna i godiset!

Gör eget godis! Doppa frukt i mörk choklad, ställ fram vindruvor och jordgubbar på bordet, mixa chokladbollar med dadlar, proteinpulver, kakao och havregryn- blanda ut det “vanliga godiset”med bra alternativ!

Rörelse

Ta vara på ljuset, på ledigheten och gemenskapen och ge er ut i naturen! Ta härliga promenader, hitta på något tillsammans- kanske spela fotboll eller något som alla tycker är kul? Men se till att röra på dig nu när du faktiskt har TID!

Påsken varar i ca 4 dagar- det är inte hela världen om du vilar, äter för mycket eller “spårar ur”- men ofta är det svårt att komma tillbaka till sina hälsosamma vanor efter påsken om man lägger av helt, så ge dig lite ledigt men tänk också på vad DU VILL egentligen. Och behöver du hjälp med att hitta dina rutiner- tveka inte på att kontakta mig eller boka en timma kostrådgivning så lovar jag att vi löser det tillsammans!

GLAD PÅSK!

Leave a Reply