Balans mellan träning och återhämtning

Är du trött och öm i musklerna, sömnsvårigheter, åker humöret bergodalbana?

Det kan vara tydliga täcken på att din kropp är i behov av återhämtning.

Överträning är vanligen resultatet av en intensiv träningsgrad utan vila. I stället för att hitta formen anstränger man kroppen för mycket och till slut går den motsatta vägen pga att kroppen inte hinner återhämta sig mellan träningspassen. Konsekvensen blir att kroppen blir svagare och svagare för varje träningspass.

Man måste hitta balans mellan träning och vila, att träna för sällan är inte heller bra för kroppen och hjärnan.

Hur hittar man balansen?

Återhämtningstiden är direkt kopplad till träningspassets varaktighet och intensitet, dvs hur mycket du tränar/inte tränar samt hur hårt/lätt ditt pass är.

Lågintensivträning behöver kortare återhämtning medan vid högintensivträning behöver kroppen längre tid för återhämtning.

Dina matvanor är också en viktig faktor i din återhämtning, därför är återhämtningsmål viktiga.

Återhämtningsmål hjälper dig med att:

–  Inleda den anabola (uppbyggande) fasen. Träning är en katabol fas (nedbrytande). Återhämtningsmålet hindrar kroppen att fortsatta nedbrytningen av muskler och immunförsvar.

– Ökad glykogeninlagring direkt efter träning. Återhämtningsmål direkt efter träning hjälper kroppen att lagra större mängd glykogen i musklerna.

Infektionsrisken minskar. En bra måltid innehållande av protein, kolhydrater och fett återställer kroppens immunförsvar efter träning.

– Energi uppsamling inför nästa träningspass. Att fylla glykogendepåerna direkt efter träning kommer att ge kroppen den energi den behöver för att prestera bättre under nästa träningspass.

Vill du veta mer om träning och kost eller hur du bäst maximerar dina resultat, tveka inte att kontakta oss.

 

Leave a Reply