Omega- 3 och Omega-6 hjälper dig!

Vad är Omega 3 och Omega 6?

Omega 3 samt Omega 6 är fettsyror som kroppen behöver för att behålla normala funktioner men själv inte kan producera. De flesta fetter som kroppen behöver kan bildas från kolhydrater och protein. Undantaget omega-3- och omega-6-fetter, som vi måste få i oss via maten.

Omega 3 och Omega 6 återfinns på olika sätt i naturen och även i form av tillskott precis som med vitaminer och mineraler

De vanligaste långa omega-3-fettsyrorna är eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra(DHA). Den vanligaste långa omega-6-fettsyra är arakidonsyra.

Var finns fleromättat fett?

Omega-3-fett finns i:

  • fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner (innehåller EPA och DHA)
  • vissa alger (innehåller EPA och DHA)
  • rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja
  • valnötter.

Omega-6-fett finns i:

  • majsolja
  • solrosolja, sojaolja
  • sesamfrö och sesamfröolja
  • rapsolja.

    Fettsyrornas funktion i kroppen:

  • de är viktiga för cellandningen i organen.
  • de medverkar vid transfereringen av syre från inandningsluften och slussas hela vägen till hemoglobinet i de röda blodkropparna och över till de celler där det behövs. De fungerar således som en ”syremagnet”.
  • de medverkar vid produktion av livsenergi i födoämnen och frigörande av den energin genom kroppen.
  • de styr tillväxt, vitalitet och mentalt tillstånd.
  • de upprätthåller spänstighet och smidighet hos cellerna genom att de har en låg smältpunkt och därigenom håller membranen i ett flytande tillstånd.
  • de hjälper till att reglera blodets koagulering.
  • de är väsentliga för upprätthållande av normal körtelaktivitet.
  • de är nödvändiga för att behålla en hälsosam, smidig och mjuk hud samt starka tänder.
  • de underlättar konversionen av mjölksyra till koldioxid och vatten och förkortar därmed återhämtningstiden hos trötta muskler.de omättade fettsyrorna ökar cellernas tillgänglighet för kalcium och fosfor och hjälper till att skydda oss mot skador till följd av exponering av olika former av strålning.
  • essentiella fettsyror ger också energi, hjälper till att bibehålla kroppstemperaturen, isolerar och skyddar nerverna, samt skyddar vissa organ (exempelvis hjärta, njurar).
  • barn som håller på att få tänder är ofta i ett stort behov av EFA. Tillskott är därav i högsta grad behjälpligt för dem under tandsprickningsbesvär. Smärtorna kan då helt utebli eller åtminstone reduceras betydligt

En bra balans mellan de essentiella fettsyrorna (omega -3 och -6) kan minimera risken för hjärt-kärlsjukdomar, en del cancerformer samt inflammatoriska sjukdomar.

 

Leave a Reply