Omega 3 och Omega 6

    Tidigare har vi lärt oss om fett (se här) och att det finns olika typer av fett. Omega 3 och omega 6 ingår i kategorin fleromättade fetter. Livsmedelsverkets rekommendation är att vi bör få i oss mellan 5-10E% av fleromättade fetter varav 1E% bör vara från omega 3. Många av de fettsyror som kroppen behöver kan den skapa genom omvandlingen av kolhydrater och protein men just omega 3 och omega 6 måste man få i sig från kosten eftersom dessa inte kan skapas av kroppen själv.

    Funktioner

    Omega 3 och omega 6 har viktiga funktioner i kroppen, bl.a att reglera blodtrycket. Eftersom det också påverkar blodets levringsförmåga och därmed risken för att drabbas av blodproppar så brukar man säga att omega 3 och omega 6 är viktig för en god hjärthälsa. En högre andel av fleromättade fetter i kosten är därför gynnsamt eftersom det tros minska risken för diverse hjärt- och kärlsjukdomar.

    Omega 3 och omega 6 hittar man oftast i samma livsmedel men med en högre andel av omega 6. Därför är det vanligare att man supplementerar med omega 3. Studier visar däremot på att genomsnittsbefolkningen i Sverige uppnår rekommendationen för omega 3 utan att använda sig av kosttillskott.

    Eftersom genomsnittsbefolkningen i Sverige får i sig tillräckligt med omega 3 genom kosten så behövs oftast inte omega 3 i kosttillskottsform.

    Livsmedel som är rika på omega 3 och omega 6 är:

    • Fet fisk, exv. lax
    • Oljor, exv. raps- och solrosolja
    • Nötter och frön
    • Avokado

    Lämna ett svar

    Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

    Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor så samtycker du till detta.

    Stäng