Nyttiga snacks!

Såhär i sommartider (och fotbollstider) så uppstår ju ofta de där tillfällena då man sitter och dricker något svalkande och samtidigt äter något tilltugg. De där tilltuggen brukar då oftast bestå av mindre hälsosamma saker så som chips, nöt- och russinblandningar, salta pinnar, godis eller charkuterier. Som tur är så finns det alternativ som är lite bättre för kroppen och som samtidigt är supergoda! Här nedan listar jag några favoriter.

Lättsaltade mandlar:
Nötter har ett högt kaloriinnehåll och innehåller en stor del protein, vilket mättar bra. Därför kan en mindre mängd nötter räcka för att täcka suget. Samtidigt får du i dig massa nyttigheter så som E-vitamin, kalcium, kalium och magnesium!

Rostade kikärtor:
Ett superenkelt tilltugg som är fullt av protein! Allt du behöver är förkokta kikärtor, dina favoritkryddor och en ugn.

Inte-potatis-chips:
Numera finns massor av alternativ till de klassiska potatischipsen för den som vill prova något nytt. Det finns allt ifrån linschips till quinoachips och cassavachips. De flesta innehåller mindre fett, men helt kalorifria är de ändå inte, så ät med måtta!

Grönkålschips:
På tal om chips, har du testat grönkålschips än? Om inte så är det hög tid. Ett billigare alternativ till de färdiga hälso-chipsen och supergott!

Oliver:
Så enkelt, så gott! Köp olika sorter och ät som de är.

Lättsaltade Popcorn:
Krydda dina popcorn själv så har du full koll på vad de innehåller. Spara på saltet men tillsätt gärna andra kryddor för att göra de vanliga popcornen lite roligare. Tillsätt en mindre mängd olja, ex rapsolja eller kokosolja och du har det perfekta snacket!

Leave a Reply