Nytt år – nya mål

Det är tredje dagen på det nya året och allt börjar så sakta återgå till det normala efter festligheterna. Man börjar hitta tillbaka till sina rutiner, hur de nu ser ut. Kanske håller man på att utarbeta nya rutiner i och med det nya året. Det är ju ett känt faktum att många ser det nya året som en nystart, kanske med fokus på hälsan.

Det här med motivation skulle jag säga är det viktigaste när det kommer till att leva hälsosamt. Det i kombination med rutiner som fungerar är nyckeln för att lyckas ofta. Men motivationen har ju en tendens att dala lite efter ett tag, kanske i februari när allt plötsligt inte känns lika roligt längre. Hur håller man då motivationen uppe?

En viktig del i att hålla motivationen uppe är att hitta en målbild av hur man vill må/vad man vill uppnå. Tänk efter varför du vill leva hälsosamt och vad det kommer att leda till. Därefter är det viktigt att sätta upp mål, både ett slutgiltigt mål och delmål på vägen. Genom att bryta ned det stora målet kan det vara lättare att ta sig dit. Det kan till exempel handla om att man vill genomföra ett lopp som är ett halvår framåt i tiden (det stora målet) och att man däremellan vill öka träningen samt förändra sina matvanor för att få resultat (delmål). Ett bra sätt kan vara att skriva ned sina intentioner och mål samt berätta om dem för personer i sin närhet, på så sätt blir det mer verkligt.

Har du några mål för det nya året? Hur gör du för att uppnå dem?

Leave a Reply