Näringsämnen: Kolhydrater – En källa till vitaminer, mineraler och kostfiber

Kolhydrater är ett samlingsnamn för stärkelse, kostfibrer och andra sockerarter. Kolhydraternas funktioner är många men den troligtvis viktigaste funktionen är att hjärnan använder glukos som sitt främsta bränsle.

Idag har kolhydraterna fått ett helt obefogat dåligt rykte av främst LCHF-anhängare. Kolhydrater höjer nämligen blodsockret och som en följd av denna höjning utsöndrar bukspottkörteln hormonet insulin. Insulin möjliggör att blodsockret tas upp av cellerna och på så sätt tillgodogör sig kroppen av energin från kolhydraterna. Detta är en helt normal process och om man inte lider av någon ämnesomsättningssjukdom så är blodsockerökningen ingenting att oroa sig för. Tvärtom, det är när kroppen inte fungerar som den skall, exempelvis vid diabetes, som blodsockret inte kan tas upp och då på så sätt orsakar problem.

Däremot finns det bättre och sämre kolhydratskällor. Kolhydratsrika livsmedel är bl.a potatis, ris, pasta, bakverk, godis och sockersötad läsk. De senare tillhör uppenbarligen den sämre kategorin medan resterande är goda källor. De allra flesta skulle gynnas av en minskning av dessa livsmedel eftersom de innehåller en hög andel socker. Socker i sig är inte farligt, utan livsmedel som innehåller en hög andel socker tenderar också att innehåller mycket energi och lite näring. Därför ökar risken för att gå upp i vikt om man har en kosthållning som innehåller mycket socker.

Goda kolhydratskällor är istället potatis, baljväxter, pasta och fullkornsbröd. Många av dessa livsmedel innehåller dessutom kostfiber om man väljer fullkornsvarianter. Fiberrika livsmedel bidrar med att minska risken för att drabbas av vissa typer av cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Även grönsaker och frukt är goda källor till kostfiber.

Slutsats

Kolhydrater är inte ett essentiellt näringsämne. Det betyder att vi kan överleva utan dem men utan dem går vi miste om många viktiga vitaminer, mineraler och kostfiber som är hälsosamma för oss och som minskar risken för diverse olika livsstilsrelaterade sjukdomar.

Leave a Reply