Massage inte bara muskelavslappning

Positiva effekter av massage vid träning

  • Ökad blodcirkulation
  • Bättre elasticitet och avslappning i muskulaturen
  • Snabbare återhämtning av muskulaturen
  • Regelbunden massage minskar även risk för skador

Vid hård träning eller vid smärta/ muskelproblem, är det passande med massage 1-2 ggr per vecka.

Massage efter träning

Idrottsmassage är en hårdare och djupare typ av massage som används för att mjuka upp stumma och stela muskler.
Den är sedan länge en vanlig metod inom elitidrott för att minska sviterna av hård träning inför tävlingar samt för att förebygga skador och för att minska träningsvärk.

Massage som ges 2-24 timmar efter avslutad träning bidrar till minskad träningsvärk, väljer man massage direkt efter hård träning får man välja en lätt massageform.

Massage före träning

Efter en massage kan kroppen reagera på lite olika sätt. Några blir pigga direkt, andra blir trötta och hängiga och vissa blir inte påverkade av massage alls.

Man bör dricka extra mycket vatten efter en massagebehandling, drick gärna bra  med vätska under hela dagen innan behandlingen. Vätska hjälper kroppen att rensa ut de slaggprodukter som frigörs vid massagebehandlingen.

Man bör inte träna direkt efter en massagebehandling. Musklerna har jobbat passivt under massagen så risken för träningsvärk och överansträngning ökar.

Vila gärna efter massage från ansträngande aktiviteter och ladda kraft och energi ingör ett bra träningspass dagen efter.

Boka gärna massage hos oss med våra superduktiga massörer!

 

Leave a Reply