Läser du innehållsförteckningen?

För att återknyta till mitt tidigare inlägg om naturgodis vill jag fortsätta på samma spår- nämligen på saker som inte innehåller det du tror!

visste du att vanlig tacokrydda innehåller följande?: Kryddor (chilipeppar (11%), spiskummin (10%), vitlök (6%)), druvsocker, lök (19%), salt, oregano (4%), jästextrakt, potatisstärkelse, potatisfiber, klumpförebyggande medel (E551), kryddextrakt (paprika).

Eller en drickyoghurt; MJÖLK, jordgubbar 6%, socker 4%, passionsfruktjuice 0,4%, majsstärkelse, naturlig arom, yoghurtkultur. Mjölken är högpastöriserad.

Eller “vanliga” grova flingor; Ris (48%), FULLKORNSVETE (35%), socker, KORN (8,5%), mältat KORNMJÖL (4%), KORNMALT, salt.

Kaviar; Utvald sockersaltad TORSKROM (52 %), rapsolja, socker, potatisflingor, tomatpuré, salt, konserveringsmedel (kaliumsorbat), antioxidationsmedel (askorbinsyra).

Eller kalkonskinka som är ett bra val på mackan? Ingredienser: Kalkonkött 75%, vatten, koksalt, antioxidationsmedel (E326, E301), stabiliseringsmedel (E451), potatisstärkelse, druvsocker, potatisfiber, socker, konserveringsmedel (E250), rökarom. Tysk köttråvara. Varmrökt.

 

 

Jag vill med detta poängtera vikten av att läsa innehållsförteckningen på ALLA matvaror ni köper om ni vill bli av med sötsug eller undvika socker. Socker finns till och med i kryddblandningar, skinka och saker som såser, marinader och sånt som man inte tänker som “sött”.

  • ju tidigare socker står på innehållsförteckningen desto mer socker innehåller produkten
  • maltodextrin, druvsocker, fruktsocker osv är alla sockerarter och likställt med “socker”
  • dessutom finns det ofta många andra tillsatser som vi kanske inte vill få i oss varje dag?

Leave a Reply