Kosttillskott, behövs det?

Jag tänkte prata lite om kosttillskott, ett väl omdiskuterat ämne. Generellt sätt kan man säga att det alltid är bättre att få i sig näring via maten än via tillskott, därför är en varierad blandkost det absolut bästa sättet att få i sig allt som kroppen behöver. Det är dock inte alltid så lätt att äta varierat och det är inte alla som äter en blandkost. Personer som är vegetarianer, veganer, glutenintoleranta, går på en speciell diet eller har en allergi mot något annat riskerar att få brister eftersom de utesluter vissa livsmedelsgrupper ur sin kost. Då är det nästintill ett måste att tillföra dessa ämnen i form av tillskott för att kroppen ska fungera som den ska. Även personer som tränar hårt kan behöva tillskott av ämnen då det kan vara svårt att tillgodose alla förluster med endast mat.

Livsmedelsverket rekommenderar tillskott för:
Folsyra (folat) till kvinnor i fertil ålder före och under graviditet eftersom det minskar risken för ryggmärgsbrock hos foster.
Järn till gravida kvinnor, främst vid brist men också annars eftersom även fostret ska förses med järn.
Järn till kvinnor i fertil ålder eftersom menstruationen leder till blodförlust.
Vitamin B12 till veganer eftersom det endast finns i animaliska livsmedel.
Vitamin D och kalcium till äldre för att motverka benskörhet.
Vitamin D till barn under 2 år (eventuellt även till barn över två år, ungdomar samt vuxna som inte har tillgång till så mycket solljus).

Det kan vara svårt att veta vad man själv skulle kunna ha brist på, ofta kompenserar kroppen upp bister ganska bra själv med hjälp av olika regleringssystem. Därför är det relativt “svårt” att få svåra brister av ämnen. Vill man vara säker så kan det ändå vara bra att äta kosttillskott i någon form. Vet du till exempel att du väldigt sällan äter fisk? Då kan tillskott av omega-3 vara en bra idé. Tränar du mycket och har som mål att bygga muskler? Då kanske du behöver extra protein.

Här kommer några slutgiltiga råd kring hur du maximerar näringsintaget:
– ät så varierat du bara kan
– testa nya livsmedel
– ät färgglad mat
– tillaga maten på olika sätt
– ät efter säsong
– se över din kost med jämna mellanrum
– om du äter efter en speciell diet, se till att läsa på!

Leave a Reply