Kontrollerad och sund kost för en hållbar viktnedgång

Vad är en kontrollerad kost?

Ett sätt att äta där kosten begränsas t.ex. genom att vissa maträtter eller födoämnesgrupper tas bort.

Mål
Målet kan vara att bli smalare, få markerade muskler eller bara att må bra.

Fördelar 
Fördelen med en hälsosam och långsiktig kontrollerad kost:

  • Man går ner i vikt långsamt och behåller den nya vikten
  • Ingen jojobantning
  • Man känner sig mätt och belåten hela dagarna
  • Man känner sig pigg och glad
  • Man får bra resultat i kropp och knopp

    Tips för en sund viktnedgång

Ät grönsaker och bär
Öka intaget av grönsaker, rotfrukter och bär. Dessa produkter är fiberrika som mättar.

Tallriksmodellen
Den kan ses som ett verktyg om fördelning av maten på tallriken för att få en balanserad måltid.  Måltiden skall omfattas av protein, kolhydrater och bra fetter.

Minska mängden fett
Fettet du äter bör vara av bra kvalitet. Raps- och olivolja, nötter, frön, avokado och inte minst fet fisk är exempel på bra fetter. Fett ger mycket energi i form av kalorier även om det är rätt fetter och kan vara både synligt och dolt i mat, ha alltid extra koll på detta.

Undvik högt intag av socker
Vanliga produkter som innehåller mycket socker är godis, fikabröd, glass och efterrätter. Betrakta dessa som ”ätardagsmat”, med detta menar vi mat som man äter på sin ätardag, dagen då man unnar sig lite extra.
Läs alltid innehållsförteckningen och se till att sockerhalten är låg (3,3g motsvarar en sockerbit)

Undvik upprepade intag av alkohol
Alkohol innehåller mycket energi i sig och tyvärr får oss att äta onyttiga tillbehör.

Ta mindre på portionerna och nöjd det med det
Ät hellre fler mindre måltider, undvik att ta om. Ta din tid när du äter, det tar ca 30 min för hjärnan att uppfatta mättnad.

Ät regelbundet
Sprid ut matintaget över dagen, 3 huvudmåltider och 3-4 mellanmål.
En jämn fördelning av måltiderna minskar risken för hungerkänslor som leder till sug och små ätandet.

Hoppa inte över måltider
Hoppar man över en måltid blir man lätt hungrig och sugen på något sött, genom att äta regelbundet minskas risken att falla för frestelser på grund av hunger.

Lagad lunch kontra yoghurt eller fil
Om man hoppar över den lagade lunch till förmån för yoghurt/fil är det stor risk att måltiden blir för liten och inte ger tillräcklig mättnad.

Din vinst
Genom att följa dessa enkla tips kommer du att känna dig piggare och starkare samt orka mer i vardagen samtidigt som du kan gå ner i vikt.

Kontakta oss gärna för en kostrådgivning

 

Leave a Reply