Kolhydrater – eller inte?

Många förespråkar ett lägre intag av kolhydrater vid viktnedgång och en hälsosam livsstil. För vissa kan detta vara ett bra sätt att minska i vikt men det behöver nödvändigtvis inte vara så. Jag skulle snarare säga att det handlar om att äta kolhydrater av bra kvalitet – långsamma kolhydrater. Precis som fett och protein så är kolhydraterna viktiga för att vi ska må bra. Det är främst från kolhydratkällorna som vi får fibrer.

För att hålla blodsockret på en jämn nivå kan det vara bra att tänka på vilken typ av kolhydrater man äter. Sötsaker så som läsk, godis och bakverk höjer blodsockret extremt snabbt men får det också att sjunka lika snabbt. Att äta en bulle till mellanmål är därför ingen bra idé för energinivån. Steg ett är alltså att ta bort sötsaker i så stor utsträckning som möjligt från den vardagliga kosten. Steg två kan vara att byta ut kolhydratkällorna i kosten till långsammare alternativ. Detta kommer att göra att du håller dig mätt längre, din tarmhälsa kommer att fungera bättre och du kommer att hålla dig friskare!

Byt ut vitt ris till fullkorns- eller råris.
Byt ut vit pasta mot fullkornspasta och koka den “al dente”.
Byt ut vitt bröd mot osötat rågbröd.
Byt ut bulgur och couscous mot fullkorsalternativ.

Du behöver alltså inte nödvändigtvis minska mängden kolhydrater i din kost, snarare byta de snabba kolhydraterna mot långsamma.

Leave a Reply