Juice, ja eller nej?

Att dricka juice har blivit väldigt vanligt, “att juica” för att uppnå hälsa är något som många ägnar sig åt idag. Men hur hälsosamt är det med juice egentligen?

Jag skulle säga både ock! Det beror helt på hur mycket juice du dricker och vilken sort. De juicer som innehåller mest frukt är ofta sötare och de som innehåller mestadels grönsaker är ofta mer beska och har därmed ett lägre innehåll av fruktsocker. Jag skulle därför rekommendera de grönsaksbaserade juicerna mer än de fruktbaserade. Bra ingredienser är till exempel: spenat, citron, lime, ingefära, grönkål, selleri, morot, rödbeta och gurka!

Mängden spelar också roll ur en kalorisynpunkt. En flaska eller en stor mugg juice kan lätt innehålla en hel del frukt och grönsaker. Detta är såklart positivt då det är ett lätt sätt att få i sig sin dagliga dos frukt och grönt på men det kan också lätt bli väldigt mycket.

En annan sak som man bör hålla sig ifrån är den så kallade juice-fastan eller “cleansen” eftersom det inte finns några vetenskapliga bevis för att det går att rensa ut kroppen med hjälp av juicer. Att enbart dricka juice ger inga egentliga hälsofördelar för den som vill leva hälsosamt då det ger ett väldigt ensidigt näringsintag. En varierad kost är alltid det bästa alternativet!

Leave a Reply