Jag hinner inte, tiden räcker inte till, känner du igen dig?

“Träna, jag hinner tyvärr inte det”, känner du igen dig? fortsätt då att läsa!

Idag upplever många att deras dygn har alldeles för få timmar för att rymma in allt som ska hinnas med. För många är det långa arbetsdagar, hus/lägenhet ska städas, mat som ska handlas & lagas, barn som ska skjutsas till skola, vänner eller till deras fritidsaktivitet. Och någonstans där ska du också hinna med att leva ditt eget liv och ta hand om din kropp.

Träning kan då för många bli en aktivitet som prioriteras bort för att de helt enkelt inte har tid för det. Jag vill med det här inlägget utmana det påståendet!
Jag är 100% säker att alla har möjlighet att träna, allt handlar bara om hur man prioriterar sin tid och hur man väljer att se på begreppet “träning”.

Om vi börjar med begreppet “träning” så anser de flesta jag pratar med som inte hinner med att motionera att “träna” innebär att packa sin träningsväska, åka till en träningsanläggning och där träna i ca 60 minuter och efter det duscha och åka hem igen. Totalt tar det alltså ca 2 timmar att “träna” och det finns inte tid för det i deras vardag!

Det första du bör jobba med är att försöka slå bort tanken på att detta är en absolut sanning! Träning enligt mig kan utföras av alla, vart som hellst.
Inget krav på att du måste åka till en träningsanläggning för att utföra den eller att den måste pågå i 60 minuter.

Hur går det till?
Enkelt, det jag pratar om är att träna med sin egen kroppsvikt och med enkla redskap som t.ex. TRX och “gym” som finns i din närhet. “Gymmen” i din närhet jag syftar på finns överallt i din närhet, det handlar bara om att se dem. Istället för att se en parkbänk som bara en bänk att sitta på så kan denna användas för att utföra boxhopp på. En gren som sticker ut från ett träd kan användas för att göra chins eller för att fästa ditt TRX­band. Om du börjar se på din omgivning med nya ögon så kan du hitta möjligheter till träning överallt.
Det jag vill komma fram till är att du nödvändigtvis inte nödvändigtvis m​åste g​å till ett gym. Du kan ta på dig träningskläderna och träna hemma i ditt hem, eller gå ut genom dörren och hitta ditt eget gym runt knuten och​g​enom det spara mycket tid.
Ännu en fördel med denna typ av träning är att du nu har möjlighet att träna vart du än befinner dig. Du är inte låst till ett gym utan kan träna trots att du är på resa.

Trx i militärversionen finns att köpa här

 

Träning vid Eriksberg med TRX

Att träningen måste pågå i 60 minuter skulle jag vilja påstå är mer gammal vana hämtat från att vårt samhälle är uppbyggt runt timmar än en sanning om att det skulle vara den nödvändigtvis bästa längden för att din träning skall bli lyckad och ge resultaten du hoppas få.

Jag skulle vilja påstå att 20 minuters effektiv träning många gånger är bättre än vad 60 minuters träning är. Om du ser på ett traditionellt styrketräningspass är det i tid räknat mycket vila mellan övningarna vilket du med kroppsviktsträning inte har samma behov av. Genom att korta ner dina vilopauser och under hela passet hålla ett högt tempo kommer du förutom att få korta pass också hålla en hög puls under passet och därmed få en bättre kondition och mer energi i slutändan!

Min slutsats är alltså att​g​enom att göra träning “okomplicerad” så kan alla hinna med sin träning.
Istället för att se det där avsnittet av serien som​d​u gillar, eller väntar på att barnens fotbollsträning skall avslutas så kan du göra ett snabbt pass istället.

För oavsett längden på ditt träningspass kan vi väl vara överens om att ett kort pass alltid är bättre än inget pass?
I slutändan handlar det om att hitta den typ av träning som passar DIG och DINA förutsättningar så att träningen blir utförd och du kan öka ditt eget välmående!
Markus Lundqvist
Lic. Personlig Tränare, Gympro

Leave a Reply