Hur blir man av med sötsug?

Många lider av sockerberoende eller bara ett stort sockersug, vilket leder till att man äter socker dagligen. Att äta socker är inte farligt, men att ha ett beroende som leder till att man har en överdriven konsumtion av socker är inte hälsosamt. Socker och sötsaker ska vara något som man njuter av och som man äter ibland för att det är gott. Socker bör inte ingå i den vardagliga kosten och är inte det som ska ge oss energi. Energin ska vi få från näringsrik mat som bidrar till att bygga upp våra kroppar. Socker bidrar endast med “tomma kalorier”, alltså energi som inte ger oss någon näring alls.

För att få bukt med ett sockerberoende eller överdrivet sockersug kan det vara bra att se över sin kost, skriva en kostdagbok och ringa in allt man äter som innehåller socker i någon form. Det kan också vara saker som honung, torkad frukt, snabbmakaroner, ketchup och vitt ris som triggar och föder vårt sockersug. Socker är ofta “gömt” i livsmedel som exempelvis bröd och müsli. Det är därför viktigt att läsa innehållsförteckningen på de livsmedel man köper. Det är även viktigt att se till att den mat man äter gör en tillräckligt mätt, annars är det lätt hänt att sötsuget slår till efter en måltid. En kost som består av bra protein- kolhydrat. och fettkällor gör att vi håller oss mätta och nöjda över hela dagen. Träning är ett annat bra sätt att minska sötsug eftersom träning ofta leder till att vi blir mer hungriga och törstiga = vi äter mer mat och dricker mer vatten. En person som tränar regelbundet har ofta en mer hälsosam livsstil överlag eftersom träning och bra kost går hand i hand.

Vid akut sötsug finns det några knep att ta till, ett sådant knep är att dricka vatten med citron eller vinäger i. Sura saker tar nämligen bort sötsuget och till slut kommer vi istället vara sugna på det sura. Att dricka tillräckligt med vatten är också viktigt eftersom sötsug ibland kan förväxlas med törst.

Om man nu vill sluta med vitt socker helt så finns det två alternativ: antingen så ersätter man det vita sockret mot andra alternativ så som torkad frukt, sötningsmedel eller agavesirap. Risken är då att man inte blir av med beroendet eftersom man fortfarande matar kroppen med sådant som smakar sött. Lightprodukter kan också i vissa fall öka sötsuget. Ett annat svårare men mer effektivt alternativ är att ta bort allt som är sött ur kosten (socker, sötningsmedel, honung, torkad frukt, snabba kolhydrater) för att på så sätt vänja av kroppen vid den söta smaken. Rensa hemma och se till att du inte har något socker hemma. Var förberedd genom att fixa mättande mellanmål när suget slår till. Om man klarar att hålla sig ifrån det under en längre period så kommer kroppen till slut att vänja sig vid den nya kosten och inte längre känna ett behov av socker.

Det finns även professionell hjälp att få vid svåra beroenden. Man bör då vända sig till vården.

 

Leave a Reply