Hur äter du dina nötter?

Idag tänkte jag prata lite om nötter! Nötter är ett fantastiskt livsmedel som går att använda till massor av saker och som är fulla av nyttigheter. Det finns dock några saker att tänka på kring nötter. För det första så har de ett högt kaloriinnehåll samtidigt som de är lätta att stoppa i sig som snacks, vilket gör att det är lätt att överkonsumera. De nötter som säljs i butik är också ofta översaltade och kryddade med diverse tillsatser, bland annat socker. Honungsrostade mandlar är alltså inte det nyttigaste alternativet..

Men! Väljer man bara rätt typ av nötter samt äter dem med måtta så är de super för hälsan! Du kan ex äta dem till frukost strösslade på yoghurten, ha i dem i bröd för ett gott tuggmotstånd, använda nötsmör i smoothies eller som pålägg eller tillsätta hackade nötter i salladen. Ett tips är att rosta nötterna för att få fram mer smak!

De flesta nötter har ett högt innehåll av protein, bra fetter och fibrer. De flesta har också höga halter av fosfor, folat, kalium och magnesium. Om man går in mer på detaljer så har mandel ett högt innehåll av vitamin E, paranötter har ett högt innehåll av selen (en till två nötter täcker hela dagsbehovet!) och valnötter är som jag nämnt tidigare en källa till omega-3.

Leave a Reply