Gör små förändringar, få stora resultat!

Att bestämma sig är steg 1. Steg 2 är att påbörja sin resa mot ett hälsosammare och ett sundare liv. I det här stadiet är det vanligt att motivationen är såpass hög att man gärna vill förändra allt med en gång med tankesättet ”att vilja göra allt rätt från början”. Kanske går man från att inte träna alls till att träna 4 gånger i veckan och helt plötsligt byts den traditionella after-workölen ut mot en kycklingsallad. Motivation är en stark drivkraft som alltid bör tas till varas på men frågan är; hur hållbart är ett sådant drastiskt tillvägagångssätt i längden?

Förändring är aldrig en lätt och enkel process. Inbitna vanor har dig i sitt stenhårda grepp och den initiala motivationen kommer bara att ta dig ”so far”. Du är tre veckor in i ditt nya liv och det känns som att den där ölen som arbetskollegorna sitter med skriker efter ditt namn. Tillslut tar suget över och du trillar dit. Det blir ett par till öl och sen kanske även en hamburgare på det ”för nu har det ju ändå gått åt skogen”. 


Det här tankesättet är vanligt. Man trillar dit och sedan tänker ”nu har jag redan misslyckats, så då kan jag lika gärna passa på att äta allt som jag kommer över”. Det är just det här som är problemet med att börja stort och förändra allt med en gång. Om du tänker efter; vad har du egentligen förstört genom att dricka en öl? Just precis ingenting. Men om du fortsätter och tar både en tredje och en fjärde öl och sedan en hamburgare och kanske lite lösgodis på det så har du kanske tappat alla de framgångar som du så tappert jobbat dig fram till under den här treveckors-perioden.  Som du märker är det här tillvägagångssättet kanske inte det mest hållbara sättet i längden. Men hur ska man tänka istället? 

Jo, genom att börja smått! Börja med något som känns överkomligt och enkelt. Om du äter godis varje dag, börja med att göra det varannan dag istället. Är träningen problemet? Börja med ett träningspass i veckan. Framgång föder nämligen framgång och ett träningspass är alltid mycket bättre än inget träningspass. Och visst, när du tänker efter låter väl ett träningspass i veckan inte så jobbigt ändå? När det väl har blivit en vana så är det bara till att börja med ytterligare en liten förändring på exakt samma sätt.


Det är ju nämligen vanan vi eftersöker. Det är när vi skapat en vana som den mycket flyktiga drivkraften från motivation inte är en nödvändighet för att vi ska genomföra det vi tagit oss an. Motivation fungerar absolut som en extra spark i baken men det är genom vanan och rutinen som vi gör ett åtagande till det vi vill genomföra ochdärmed också väljer att ta ansvar för det. Man kan se det som att betala sina räkningar. Det är inte nödvändigtvis kul men det är någonting man bara måste göra. 

Avslutningsvis är mitt råd jag kan ge till dig att börja smått och jobba dig framåt mot dina mål ett steg i taget. Det kommer gynna dig och din framgång i framtiden att jobba lugnt, metodiskt och utan tidspress. Förändring behöver inte kännas som världens största projekt men det kommer i slutändan kanske vara det viktigaste projektet du tar dig an. Så ta din tid och njut av resan dit. 

Leave a Reply