5 enkla övningar för att träna din kropp med din egen kroppvikt

Kroppsviktsträning

Enkel träningsform där du använder dig av din egen kropp som redskap.
Genom att enbart använda kroppen och din egen kroppsvikt kan du utföra många övningar som ger riktigt bra träning.

Nedan följer några exempel på övningar som du kan utföra enbart med din kropp som redskap.

Kroppsviktsträning är en perfekt träningsform som ger dig möjligheten att motionera på semester eller i vardagsrummet, trädgården, ute i skogen eller bara runt hörnet hemma.

  • Armhävningar

Armhävningar är en mycket effektiv övning där du genom en liten förändring kan träna olika delar av överkroppen.
Ett mindre avstånd mellan händerna aktiverar dina axlar och triceps
Bredare handfattning aktiverar bröstmuskulaturen.
Övningen kan utföras på knä och du kan öka svårighetsgraden genom att stå på tårna eller placera fötterna på en pall/stol eller liknade.

  • Knäböj/Squats

Placera fötterna axelbrett, spänn magmusklerna och böj knäna som om du skulle sätta dig ner på en stol. Tryck sedan ifrån för att ta dig upp igen. Öka svårighetsgrad genom avsluta med ett litet hopp när du går upp.

  • Ryggresningar

Lägg dig på mage och håll händerna intill tinningarna eller öka svårighetsgrad genom att ha armarna utsträcka, lyft upp sedan ryggen och håll kvar någon sekund innan du långsamt sänker den ner igen

  • Crunches

Crunches möjligheterna är oändliga du kan öka belastningsgrad och komma åt olika delar av magmuskulaturen bara genom att variera sneda och raka.
Lägg dig på golvet, placera benen raka och händerna vid tinningen, lyft upp bålen mot taket genom att spänna magmusklerna och sänk dig sedan ner igen. Viktigt är att pressa ner ländryggen mot golvet och behålla anspänningen i magmusklerna.

  • Plankan

Plankan är en jobbig, enkel och effektiv övning för bålstabilitet som tränar magmusklerna genom statisk belastning.
Håll kroppen så rak som möjligt genom att spänna magmusklerna och hålla rumpan nere, med stöd av underarmarna med en axelbredds avstånd, man kan stå på knäna eller tårna om man vill öka svårighetsgraden.

[contact-form][contact-field label=”Namn” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”E-post” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Webbplats” type=”url” /][contact-field label=”Meddelande” type=”textarea” /][/contact-form]

Tänk på att inte falla ner och svanka ryggen. Hur länge orkar du hålla ut? Öka svårighetsgraden.

Leave a Reply