Dieter – funkar det?

Trenden med dieter var väldigt stor för några år sedan men på senare tid känns det som att de har försvunnit lite. Det har ju funnits otaliga dieter genom åren: LCHF, Paleo, 5:2, GI, Atkins, Medelhavskost osv. Tanken med de flesta dieter är att man ska gå ned i vikt så snabbt som möjligt och att det ska vara enkelt. Många av dessa dieter utesluter en eller flera livsmedelsgrupper för att på så sätt få kroppen att reagera på olika sätt. Man mixtrar alltså med det som kroppen är van vid, vilket kan leda till komplikationer. Alla dieter fungerar inte på samma sätt för alla människor, därför är det svårt att säga att en diet skulle göra underverk för alla. Våra kroppar är konstruerade på olika sätt, vi har olika gener, blodgrupper osv. Våra liv ser också helt olika ut, vilket gör att vi har olika behov då det kommer till vår kost. En lågkolhydratkost kan fungera jättebra för någon och inte alls för någon annan.

Generellt så tycker jag inte att man kan rekommendera någon att börja med en strikt diet eftersom det ännu finns så lite forskning kring de flesta dieter och dess effekter. Däremot mår de flesta människor bra av att äta en varierad kost som innehåller både protein, fett och kolhydrater av bra kvalitet. Vi pratar alltså tallriksmodellen. Genom att äta så varierat som möjligt så ökar man chansen att få i sig allt man behöver för att må bra. Genom att tänka på vad man äter och lägga till träning kan man också gå ned i vikt, kanske inte lika snabbt, men mycket mer riskfritt och hållbart. En sådan “diet” kan man sedan följa resten av livet. Att begränsa sig för mycket är aldrig ett vinnande koncept. Därför är det viktigt att äta en kost som man själv trivs med och där det finns utrymme för att unna sig sådant som man tycker om. Man går inte ned i vikt genom att inte äta mat, man går ned i vikt genom att röra på sig och äta rätt sorts mat!

Leave a Reply