Bygg upp en stark kropp, träna smart!

Våra vanligaste träningsmål:

  • Gå ner i vikt
  • Få fastare kropp
  • Synliga muskler
  • Bli starkare
  • Må bättre

Oavsett vad målet är ska man träna smart, träna till en stark kropp, det är den bästa investeringen man kan göra för sin hälsa och sin framtid.

Varför?

  • Med en bra kost och träning förbättras avsevärt chanserna för kroppen att hålla resten av livet.
  • Träning stärker skelettet och gör det tjockare och hårdare, samtidigt som det håller hjärnan och nerverna friska.
  • En muskulös kropp kräver mycket energi, även i viloläge, stora muskler hjälper dig att bränna fett och gå ned i vikt.
  • Träningen håller ditt hjärta friskt.
  • Man blir mer produktiv.
  • Man blir gladare (om inte annat över sin egen spegelbild)
  • Man hanterar stress bättre.
  • Man får bättre sömn.

Hur tränar man smart?

Vill man få bättre träningsresultat måste man se över hur man tränar, inte hur hårt eller hur ofta man tränar utan vilka övningar vi gör samt hur vi utför dem.

Det finns alltid faktorer i träningens tillvägagångsätt som går att förbättra för att få maximalt resultat, som tex:

  • Övningsutförande och teknik
  • Typ av övningar
  • Repetitioner, set, vikter och viloperioder
  • Träningsupplägg på kort sikt (pass för pass)
  • Träningsupplägg på lång sikt (vecko-/månadschema)
  • Hur ska man styrketräna effektivt för att få “kroppen”, oavsett om man är kille eller tjej?

Basövningar är en bra startgrund

Använd dig av basövningarna för att få din kropp att utvecklas och lägga grunden inför din styrketräning.

Använder man sig av övningar där man aktiverar flera muskelgrupper samtidigt räcker det med färre övningar för att träna hela kroppen.

Oavsett vad målet är, om du vill bli starkare, bygga större muskler eller bli mer hälsosammare eller bara må bättre, bör du aldrig sluta använda basövningarna i dina träningsprogram.

Exempel på basövningarna:

  • Knäböj
  • Marklyft
  • Bänkpress
  • Stångrodd
  • Pull-ups
  • Militärpress

Resterande övningar skulle man kunna kalla isolerande övningar, dessa är ett bra verktyg för att forma och träna specifika muskler på din kropp.

Basövningarna är till för alla, det spelar absolut ingen roll vilket kön du tillhör.

Våra Personliga Tränare kan hjälpa dig att se till att din träning är så effektiv och ”smart” som möjligt, oavsett dina träningsmål.

Boka gärna en tid för en kostnadsfri rådgivning där vi går igenom dina målsättningar och förutsättningar för att du ska lyckas med dina träningsmål.

[wdi_feed id=”1″]

Leave a Reply