Bra proteinkällor från växtriket!

Allt fler äter allt mindre kött och mer vegetabiliskt, något som är bra ur flera aspekter! Det gynnar både vår planet och den egna hälsan. Kött är en bra källa till fullvärdigt protein men innehåller även annat som inte är så bra för oss, mättat fett till exempel. Kött kan också vara svårsmält för vårt tarmsystem. Därför kan det vara bra att variera sina proteinkällor och testa nya livsmedel från växtriket då och då. Det finns massor av bra proteinkällor att välja mellan! Nedan nämner jag några av dem.

Sojaprotein – några varianter är tofú, tempeh och oumph. Sojabönan är fullproppad med protein och just därför den mest klassiska vegetabiliska proteinkällan.
Quorn – för den som är känslig mot soja kan quorn vara ett alternativ. Quorn är en sorts svamp som framställs artificiellt. Finns i olika former, som filéer, färs och bitar bland annat.
Baljväxter – ett samlingsnamn för bönor, linser och ärtor. Dessa kan användas i sallader, grytor, biffar, soppor, röror och mycket annat.
Hampafrön – ett litet vitt frö som i princip inte smakar något. Däremot är det perfekt att strössla över yoghurten eller tillsätta till smoothien. Fröet innehåller hela 30 g protein per 100 g.
Jordnötssmör – välj gärna ett av bra kvalitet utan tillsatt socker. Passar perfekt som pålägg, i smoothien eller på gröten. Beroendeframkallande!

Leave a Reply