Livsstilens hälsosamma hjul

Balans och motivation i vardagen

Sötsuget är balansens fiende nr 1

Det slår aldrig fel!
En timme innan lunchen eller när du är på väg hem från jobbet eller en stund efter middagen/ kvällsmaten kommer suget efter något sött.
En tanken kommer upp då som stör balansen, bara något sött, något litet, litet…skulle vara så gott!

  • Hur reagerar du då?
  • Hur dämpar du det återkommande sötsuget?

Gympro tipsar
Tänk på annat, distrahera dig!
Ett bra sätt är att bryta aktiviteten du är i och göra något annat, det kan vara allt från att vika tvätt, stryka medans du tittar på tv eller lyssnar på din favoritmusik. Eller varför inte ta på dig dina bekvämaste promenadskor och ta en runda runt kvarteret.

Vi vet alla hur jobbigt det kan kännas, men har vi bara några enkla knep i bakhuvudet så kan vi minska sockersuget direkt!

Tränar du för att du själv vill, eller för att vara en del av gänget, eller kanske bara för att du vill få en stund för dig själv, eller springa bara för att det är kul och skönt.

Det är den självbestämmande motivationen som är den goda motivationen, den hållbara, dit alla vill komma.

  • Vart får du inspirationen ifrån, från vem/vilka?
  • Vad får dig att bli motiverad för att träna och äta bra?
  • Vad har du för enkla tips?

Gympro tipsar
Börja försiktigt
Undvik att öka träningen från 0 gånger i veckan till 5 gånger i veckan helt plötsligt. Det kan gå ibland med mycket fokus och motivation, men risken är stor att du tröttnar snabbt. Börja med 2-3 dagar träning i veckan. Skynda långsamt!

Det samma gäller kosten med några undantag, vissa kan ha kvar sina fusk mål då och då och för vissa är det klokast i att skippa exempelvis allt socker helt.
Tänk också på att din kropp, det viktigaste du har. Behandla den så bra du bara kan.
Kroppen är huset vårt liv fick att leva i den dag vi föddes, precis som vi tar hand om våra hem, bilar mm måste vi ta hand om vårt livs boning.
Du vill ju ha en frisk och hälsosam kropp livet ut.

Lyssna på dig själv
Det allra bästa sättet att hålla sig motiverad och fortsätta med en hälsosam livsstil är att lyssna på sig själv. Uppmuntrade ord från andra om att kläderna sitter snyggare hjälper dig kanske lite, men det är först när du själv vill göra en förändring som motivationen hålls kvar, när träningen och den hälsosamma kosten blir en livsstil och inte något tillfälligt.

Sök inspiration
Man blir ju som man umgås heter det ju. Man blir vad man äter
Har du några tränings- kostintresseradekompisar.
Sök på nätet efte tips och råd, varför uppfinna hjulet igen när någon annan har gjort det innan.

Plötsligt utan att ens märka det är du i hamn och Du blir kompisgängets eller familjens hurtbulle och smittar av dig med dina goda kost och träningsbanor.

[wdi_feed id=”1″]

 

 

 

Leave a Reply