Att tänka på i juletider

Då var det återigen dags för december, jul, nyår och allt vad det innebär! Julbord, adventsfika, glöggfester, nyårsmiddag osv osv. Jag tänkte prata lite om hur man kan tänka för att inte tappa allt som man kanske har jobbat för det senaste året och gärna vill behålla då det kommer till hälsan. Med det sagt så är det svårt att totalt “tappa” den hälsa som man har byggt upp under loppet av en månad, speciellt om man fortsätter träna och äta hälsosamt, även fast det kanske blir lite mindre av den varan. Det viktigaste att tänka på är försöka slappna av och inte se julen som något ångestfyllt, för så ska det inte vara!

Så, här kommer fem tips på vad man kan tänka på om man kanske vill bibehålla sin hälsosamma livsstil och samtidigt njuta av julen!

– Planera: att planera sin träning och sina måltider blir extra viktigt när man kanske är ledig och inte har samma rutiner samt har fullt upp med festligheter och evenemang.
– Prova nya recept: byt ut en del av det som finns på julbordet mot lite nyttigare alternativ, lägg till mer grönt och baka sådant som du aldrig testat innan! Rawfoodbollar med pepparkakskryddor kanske?
– Gå långpromenader: gå gärna ut när det är som ljusast ute så får du lite solljus samtidigt, unna dig en varm dusch när du kommer hem.
– Ta hjälp av familj och vänner: prata med dina nära och kära (som du kanske kommer att träffa lite mer nu under julen) och be om stöttning om du känner att du behöver det. Föreslå nyttigare alternativ till julmat och roliga aktiviteter där ni får röra er lite istället för att sitta framför tv:n.
– Fundera på vad julen handlar om för dig: är maten en stor del av ditt julfirande? Kanske någon speciell typ av mat? Ät då den maten med gott samvete och välj istället bort det där andra som du kan klara dig utan. Är julmaten och julgodiset inte det viktigaste för dig, ät då som du brukar och prioritera andra saker som du mår bra av!

Leave a Reply