Äter du naturgodis i hopp om att vara nyttig?

Jag hör ofta folk som ska sluta äta socker, dra nere på det onyttiga och undvika sötsaker på vardagarna- och så plockar de en liten påse naturgodis till kvällmyset- eller mellis!

“nötter med yoghurt” eller “bananchips” kan kanske låta “hälsosamt” i mångas öron, men har du kikat på ingredienserna?

De klassiska banachipsen innehåller följande Innehåll: Banan (60%), kokosnötolja (30%), råsocker, honung  samt 530kcal- alltså nästan mer socker än banan och en vanlig banan innehåller 103kcal

Klassiska “hot crackers” innehåller : Rismjöl, palmolja*, socker, tapiokastärkelse, maltodextrin, salt, färgämnen (paprikaextrakt, sockerkulör), chili, sojasås (sojabönor, vete, salt, vatten)- och även dessa 530 kcal

Kokostoppar med yoghurt låter ju nyttigt dock? Ingredienser: Vit choklad med yoghurtsmak (socker, kakaosmör, mjölkpulver, vasslepulver (mjölk), emulgeringsmedel: sojalecitin, naturlig vaniljarom, yoghurtarom), kokos (21%), rismjöl, maltmjöl (gluten), bränt socker, emulgeringsmedel: sojalecitin.- här får du 560 kcal

Eller kanske cashewnötter med vid choklad?:Ingredienser: Vit choklad med yoghurtsmak (socker, kakaosmör, mjölkpulver, vasslepulver (mjölk), emulgeringsmedel: sojalecitin, naturlig vaniljarom, yoghurtpulver, yoghurtarom), rostade cashewnötter (30%), glukossirap, palmolja*, ytbehandlingsmedel (gummi arabicum, shellack).- 550 kcal

Kanske bör vi bara välja en klassisk polly istället? socker, vegetabiliska fetter/oljor (palm, shea, kokos), glukossirap, kakaomassa, invertsockersirap, helmjölkspulver, vasslepulver (mjölk), gelatin, emulgeringsmedel (sojalecitin, e476), stärkelse, aromer (bl.a. vanillin), förtjockningsmedel (pektin), ytbehandlingsmedel (shellack), syra (citronsyra). – 467 kcal

 

 

 

Tänk alltså till-  vill du betala det dubbla priset för naturgodis och tro att du gör ett bättre val? Nej, förmodligen inte. 

Leave a Reply